نگاهی به تاریخچه و مهم ترین مدل های ارایه شده توسط شرکت پژو + جشنواره

شرکت پژو فرانسه از جمله قدیمی ترین و نام آشنا ترین برند های خودرو ساز خارجی در بازار کشورمان است.

بیشتر بزرگسالان پژو را در ایران با مدل محبوب ۵۰۴ می شناسند و نسل جدید هم که سال های زیادی است مدل های ۴۰۵ و ۲۰۶ را در خیابان ها می بینند. البته مدل های ارایه شده پژو در بازار ایران به همین ها محدود نمی شود و شاهد ارایه مدل های ایرانی شده ای همچون پژو پارس ، ۲۰۶ صندوق دار و ۲۰۷i نیز در کشور بوده ایم. پس از رفع تحریم های غرب نیز قرار است تا موج جدیدی از خودرو های پژو وارد کشور شود که از جمله آن ها می توان به پژو ۲۰۰۸ و ۵۰۸ اشاره کرد. در این گزارش نگاهی به تاریخچه شرکت پژو می کنیم و مهم ترین مدل های آن را مرور می کنیم.

تاسیس

شرکت پژو در سال ۱۸۱۰ توسط خانواده پژو جهت ساخت آسیاب‌های قهوه، در شهر فرانش-کنته، فرانسه تأسیس شد و ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه گراند بای توسط آرماند پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو که خودرویی سه‌چرخ بود، در سال ۱۸۸۹ توسط آرماند پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید.

شرکت پژو اولین شرکتی بود، که تایرهای لاستیکی را برروی خودروهای خود نصب کرد و در سال ۱۸۹۵ تایرهای بادی را برروی آنها قرار داد. در سال ۱۸۹۶ پژو اولین موتور خود را بدون کمک گوتلیب دایملر تولید کرد و بعد از آن پیشرفت‌های مختلفی مانند امکان‌پذیری انتقال قوای محرکهٔ زیر خودرو به درون کاپوت حاصل شد و خودرو به‌معنای امروزی آن، شکل گرفت.

امروزه شرکت پژو از زیرمجموعه‌های گروه پی‌اس‌ای محسوب می‌شود و همچنان به‌عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه و دومین خودروساز بزرگ اروپا به‌شمار می‌آید.

در نامگذاری مدل‌های خودروهای شرکت پژو، اندازه عدد سمت راست نشانه نسل خودرو است و اندازه عدد سمت چپ دلالت بر بزرگی خودرو دارد. مثلاً در مدل ۲۰۶، ۶ نسل خودرو و ۲ اندازه خودرو را نشان می‌دهد. این رویه نام‌گذاری، در سال ۱۹۲۹ با عرضه مدل پژو ۲۰۱ آغاز شد. تمام مدل‌های پژو ۱۰۱ تا پژو ۹۰۹ این شرکت به‌عنوان نام‌های تجاری مختص پژو ثبت شده‌اند.

لوگوی اصلی این شرکت، با طرح شیر، در سال ۱۹۳۳ به‌عنوان لوگوی جهانی پژو طراحی شد و این لوگو، نخستین بار، برروی مدل پژو ۲۰۳ ظاهر شد. شیری که برروی ۲ پای عقب خود بلند شده‌بود و یادآور نشان نظامیِ فرانش کنته (Franche-Comté)، زادگاه اصلی پژو بود.

پژو 504

پژو ۵۰۴

این خودروی دیفرانسیل عقب با حجم موتور ۱٫۸ و با تولید ۸۲ اسب بخار و با حداکثر سرعت ۱۶۱ در چهار مدل سدان، کوپه، کابریولت و استیشن تولید شده است و در دهه ۷۰ میلادی در سال های اول انقلاب اسلامی جز پرطرفدار ترین خودرو های کشورمان بود.

پژو 405

پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۶۸ در دو مدل GLX و GL (که بعدا تبدیل به پژو RD شد!) در کشور حضور یافت. این خودرو در سال ۱۹۸۷ میلادی با مدنترین تکنولوژی به عنوان جدیدترین مدل توسط پژو به بازارعرضه شد و در سال ۱۹۸۸ میلادی به عنوان بهترین اتومبیل سال در اروپا و همچنین به عنوان اتومبیل وارداتی به آمریکا انتخاب شده بود.

خطوط  تولید پژو ۴۰۵  در تاریخ ۱۳/۹/۱۳۶۹ توسط رئیس جمهور کشورمان افتتاح شد. از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (از جمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید سواری سازی به انجام رسیده است. اعمال دقت و ظرافت در ساخت این خودرو تا بدان حد بود که موجب شگفتی کارشناسان بین‌المللی خودرو گردیده و با اختصاص جایگاهی در موزه پژوی فرانسه به خودروی تشریفاتی ساخت ایران، توانمندی صنعتگران ایرانی به قضاوت جهانیان گذاشته شد. این خبر در جراید و محافل خارجی انعکاس وسیعی داشته و یکی از مجلات فرانسوی زبان از موفقیت ایران با تعبیر «وقتی پژو مرسدس بنز را مات می‌کند» یاد کرده است.

ساخت داخلیِ قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذف‌شده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده‌است، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید.

متاسفانه در سال های اخیر شاهد افت شدید کیفیت این خودروی کهنه کار پژو در کشور بوده ایم تا جایی که زمزمه هایی مبنی بر توقف تولید آن شنیده می شود.

پژو پارس

پژو پارس

پژو پارس محصول مشترک پژو و ایران خودرو به شمار می رود . این خودرو تغییر چهره یافته پژو ۴۰۵ است که در طرح ظاهری آن از بدنه پژو ۴۰۶ الهام گرفته شده است.  پژو پارس در ابتدا با نام پژو سفیر به بازار عرضه شد ولی چندی بعد به پژو پرشیا تغییر نام داد و هم اکنون در بازار با نام پژو پارس عرضه می‌شود.

پژو 206

پژو ۲۰۶

شاید ۲۰۶ را بتوان جوان پسند ترین مدل حاضر در بازار کشور از سوی پژو دانست که از سال ۱۳۸۰ پایش به بازار کشور باز شده و تا کنون متقاضی زیادی هم داشته و دارد.

طراحی اصلی این خودرو به صورت ۲ درب بود و نسخه های مسابقه ای و بدون سقف آن نیز تولید شد. پس از ورود نسخه ۴ درب آن به کشور شاهد ارایه مدل های فرعی مانند ۲۰۶ صندوقدار و ۲۰۷i بودیم.

 

با شرکت در جشنواره تاریخچه پژو شانس برنده شدن جوایز نقدی را داشته باشید!

1 دیدگاه برای «نگاهی به تاریخچه و مهم ترین مدل های ارایه شده توسط شرکت پژو + جشنواره»

  • ۲۱ تیر ۱۳۹۶ در t ۱۲:۴۵ ب.ظ
    Permalink

    به نظر من پژوه ۲۰۶خیلی قشنگ و جوان پسند است

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *