تاریخچه شرکت خودروسازی هیوندای + جشنواره
شاید هیوندای اولین برند خودروسازی خارجی که وارد بازار ایران شده است نباشد ولی بسیاری از ما محصولات آن را بیش از بسیاری از محصولات سایر برند ها در کوچه و خیابان های شهر میبینیم. چندی پیش در یک نظرسنجی مشخص شد که داشتن اتوموبیل برای خانواده های ایرانی بسیار ضروری است.
در این گزارش به سراغ مروری بر تاریخچه و محصولات پرطرفدار این خودروساز کره ای به عنوان یکی از پرطرفدارترین برند های خودروی کشور می رویم.
تاریخچه پیدایش هیوندای
هسته اولیه گروه شرکتهای هیوندای در سال ۱۹۴۶ توسط چانگ جو-یانگ تأسیس شد و در طول دهه نخست فعالیتش، با استفاده از حمایتهای دولتی، انواع فعالیتهای صنعتی همچون: ساختوساز، فولادسازی، کشتیسازی، خدمات پشتیبانی، تجارت، الکترونیک و خدمات مالی را تحت پوشش قرار داد و در ابتدای دهه ۱۹۶۰ به بزرگترین شرکت خوشهای کره جنوبی تبدیل شد.
چانگ جو-یانگ در سال ۱۹۶۷ هیوندای موتور را بهعنوان شرکت تابعه گروه و بازوی خودروسازی این گروه صنعتی تاسیس نمود. نخستین خودروی عرضه شده توسط این شرکت، فورد کورتینا بود، که با مشارکت مستقیم شرکت فورد، در کره جنوبی مونتاژ میشد. مالکین شرکت با هدف ساخت خودرویی مستقل، مدیرعامل اسبق شرکت خودروسازی انگلیسی بریتیش لیلاند؛ جورج ترنبول را استخدام کردند. ترنبول نیز ۵ مهندس بریتانیایی را برای پیشبرد توسعه و ساخت اتومبیل بکار گرفت.
تا سال ۱۹۹۱ شرکت هیوندای طیف اتومبیلهایش را به مدل های الانترا، سوناتا و اولین مدل کوپهاش توسعه داده بود. در همان سال اولین موتور آلفا ۱٫۵ لیتر را تولید نمود. میزان فروش مخصوصاً در همه بازارهای مهم آمریکا سریعاً در حال افزایش بود. با این حال این رشد اساساً به دلیل قیمت معامله پائین خودروهای این شرکت بود. حتی در دهه ۱۹۹۰ اتومبیلهای این شرکت کره ای هنوز برای کیفیت ضعیف ساخت و کم توجهی به جزئیات، انگشتنما بودند.
در سال ۱۹۹۷ بحران مالی آسیا، ضرر زیادی به صنعت خودروسازی کره جنوبی وارد ساخت، اما شرکت از این فرصت استفاده کرد، تا شرکت کیا موتورز که ورشکست شده بود را، خریداری و تصاحب نماید و موقعیت پیشتاز خود در بازار داخلی کره را تقویت کند.
داستان موفقیت هیوندای موتور در بازار خودروی اروپا، سال ۱۹۹۵ با معرفی مدل جمعوجور پونی آغاز شد، که با قیمت پایین خود، مورد استقبال قرار گرفت. نه سال بعد از آن شرکت با معرفی سانتافه مهمترین گام را برای تبدیل شدن به یک خودروساز جهانی برداشت. آن مدل شاسی بلند دروازه بازارهای پر منفعت و جدید اروپا را برای این خودروساز، گشود. از نسل اول سانتافه در سراسر جهان بیش از یک میلیون دستگاه به فروش رفت.
این شرکت هماکنون برای هر کلاس خودرو یک مدل پرفروش را ارائه کرده است، برای نمونه برای بزرگراه، خارج از شهر و حتی دشتهای سنگلاخی، مدلهایی چون تیراکان، توسان و سانتافه، را تولید نموده است.
امروزه در کره جنوبی، هیوندای موتور به تنهایی بیش از ۵۰٪ درصد از بازار فروش خودرو را به خود اختصاص داده است. این شرکت با پشتیبانی مالی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز وجهه خود را بخوبی بهبود بخشید.
محصولات پرطرفدار برند هیوندای
خودرو های شهری :
مدل های آتوس و i10

خودرو های جمع و جور:
مدل ای گتز و i20

خودرو های کوچک:
مدل های مدل های پونی ، اکسنت ، الانترا و i30

خودرو های متوسط:
مدل های استلر ، سوناتا و i40

خودرو های بزرگ:
مدل های آزرا ، گرندر و جنسیس

خودرو های لوکس:
مدل سنتنیال

خودرو های شاسی بلند:
مدل های توسان (ix35) ، سانتافه (ix45) و وراکروز (ix55)

خودرو های بیابانگرد:
مدل های تیراکان و گالوپر

خودرو های اسپورت:
مدل های کوپه ، جنسیس کوپه و ولاستر

خودرو های خانوادگی (ون):
مدل های مدل های ix20 و کارنیوال

خودروهای باری:
مدل های پرتر و استارکس

با شرکت در جشنواره پاسخگویی به سوالات تاریخچه شرکت هیوندای برنده جوایز نقدی آن باشید!